Saturday, May 9, 2009

TRADISI MASIH BERTERUSAN
















Hari ni aku berpeluang untuk merakamkan detik-detik tradisi yang semakin ditinggalkan zaman. Upacara marhaban dan berzanzi, jarang-jarang amalan ini kita lakukan dalam zaman serba moden ini. Dengan sedikit unsur kontemporari, upacara ini mendapat sedikit suntikan agar tidak hilang ditelan zaman.





Jika dahulunya endoi (buaian) menggunakan kain batik lepas dihiasi dengan bunga-bunga dan reben, kini dengan suntikan kontemporari buaian yang digunakan dihiasi dengan gula-gula yang sudah semestinya mendapat perhatian kanak-kanak.





Apa yang menarik perhatian, penggunaan kelapa yang digunakan untuk meletakkan rambut bayi yang digunting. Ada pelbagai pendapat mengenai tujuan penggunaan kelapa ini. Antaranya bertujuan agar rambut bayi nanti tumbuh subur dan lebat selain menyejukkan kepala.





Apapun aku sangat beruntung dapat merakamkan aksi yang jarang-jarang diberi perhatian oleh masyarakat melayu pada masa ini. Lebih membuatkan peluh jantan aku memercik adalah kerana aku terpaksa menyelitkan diri dalam kalangan kumpulan berzanzi ini. Ruangan yang terhad menyebabkan aku terpaksa menggunakan segala pengalaman agar setiap shot yang diambil dapat memberikan erti dan kepuasan kepada mereka yang menatapinya.





Salam dan jumpa lagi.......

1 comment:

  1. salam...
    gambar majlis sape ni?? citer la sket.
    majlis marhaban ni kira ok lagi
    jgn majlis org pregnant 7 bulan tu.
    dulu teman kene mandi yg air tujuh kolah masjid, ada bunga tujuh jenis and dimandiakn 7org. hahaha. pastu tukar2 kain batik 7 pasang,...lagi best.

    ReplyDelete